‘Er is muziek die bezingt wat concreet is; de liefde voor een bepaald persoon, het vertrouwen in een heerser of een God. In dit programma echter koorwerken die het tastbare willen overstijgen. We bezingen het verlangen naar onbekende en misschien wel geïdealiseerde tijden, plaatsen, personen en goden, en de troost en inspiratie die dat biedt’, aldus dirigent Lodewijk van der Ree.
Centraal in het programma staan de Engelse componisten Hubert Parry en Herbert Howells. Zowel Parry’s Songs of Farewell als Howells’ magistrale Requiem (voor a cappella koor en solisten) hebben afscheid en rouw als thema. Maar meer nog benadrukken beide stukken wat ná het afscheid komt, en de troost die dit hoopvolle vooruitzicht biedt, ook voor hen die achterblijven. Daan Manneke verklankt Psalm 121 met veel oor voor tekstexpressie, terwijl Charles Villiers Stanford met Beati quorum via juist een kalm en vloeiend polyfoon weefsel spint om de sfeer van de woorden uit psalm 119 te vangen. Daarnaast klinken twee – totaal verschillende – aan Maria gewijde stukken; de minimalistisch getoonzette smeekbede Most holy mother of God van Arvo Pärt, en Federico Mompou’s in weelderige harmonieën gehulde Ave Maria. Tot slot twee werken uit de renaissance in de Nederlanden: Josquin des Prez verklankt in Mille regretz het schrijnende verlangen naar een onbereikbare geliefde, terwijl Sweelinck in Venite exultemus Domino de glorie van God bezingt.
Vrijdag 25 oktober 2019 | Sint-Machariuskerk, Gent | 19.00 uur
Zaterdag 26 oktober 2019 | Hof Bladelin, Brugge | 15.00 uur