Een stem uit de hemel

Er is muziek die bezingt wat concreet is; de liefde voor een bepaald persoon, het vertrouwen in een heerser of een God. In dit programma echter koorwerken die het tastbare willen overstijgen. We bezingen het verlangen naar onbekende en misschien wel geïdealiseerde tijden, plaatsen, personen en goden, en de troost en inspiratie die dat biedt’, aldus dirigent Lodewijk van der Ree

Centraal in het programma staan de Engelse componisten Hubert Parry en Herbert Howells. Zowel Parry’s Songs of Farewell als Howells’ magistrale Requiem (voor a cappella koor en solisten) hebben afscheid en rouw als thema. Maar meer nog benadrukken beide stukken wat ná het afscheid komt, en de troost die dit hoopvolle vooruitzicht biedt, ook voor hen die achterblijven. Daan Manneke verklankt Psalm 121 met veel oor voor tekstexpressie, terwijl Charles Villiers Stanford met Beati quorum via juist een kalm en vloeiend polyfoon weefsel spint om de sfeer van de woorden uit psalm 119 te vangen. Daarnaast klinken twee – totaal verschillende – aan Maria gewijde stukken; de minimalistisch getoonzette smeekbede Most holy mother of God van Arvo Pärt, en Federico Mompou’s in weelderige harmonieën gehulde Ave Maria. Tot slot twee werken uit de renaissance in de Nederlanden: Josquin des Prez verklankt in Mille regretz het schrijnende verlangen naar een onbereikbare geliefde, terwijl Sweelinck in Venite exultemus Domino de glorie van God bezingt.

Vrijdag 25 oktober 2019 | Sint-Machariuskerk, Gent | 19.00 uur
Zaterdag 26 oktober 2019 | Hof Bladelin, Brugge | 15.00 uur

Rienk Bakker

Rienk Bakker (1986) studeerde aan de conservatoria van Zwolle, Straatsburg en Antwerpen. Zijn muzikale loopbaan begon met de studies orgel en kerkmuziek waarvoor hij in 2011 het masterdiploma behaalde. Hij volgde drie maal de Kurt Thomas Cursus voor koordirigenten. In 2016 voltooide hij ‘met grote onderscheiding’ de masteropleiding koordirectie. Sinds zijn studie zingt hij regelmatig in (semi-)professionele ensembles.

Rienk is dirigent van het Brabants, het Amersfoorts en het Eindhovens Kamerkoor, Vocaal Ensemble Tiramisu en Jongerenkoor Houten. Hij is daarnaast cantor-organist van de Grote Kerk te Vianen. Verder organiseert hij koorprojecten met zijn ad-hoc koor Adveniat Musica en is hij mededirigent van Consortium Musicum Divertimento te Breda, een projectkoor en -orkest dat elke zomer een aantal concerten in het buitenland geeft. Vanaf september 2019 is hij tevens dirigent bij Stichting Bachcantates Tilburg.

The Divine Liturgy of St John Chrysostom

Op 1 en 2 juni zingt Coqu onder leiding van Patrick Pranger de Nederlandse première van The Divine Liturgy of St John Chrysostom. Alexander Levine (1955) schreef dit werk in 2005 na een pelgrimage naar het graf van de Russisch-orthodoxe priester Alexander Men. Levine streeft met dit grote a cappella werk in 22 delen een spirituele pelgrimage na, geïnspireerd op liederen uit de Grieks-Orthodoxe traditie en de polyfonie uit de renaissance. In het concert van Coqu omspeelt de uit Syrië afkomstige Jaber Fayad de delen met zijn oed (ook wel ud, het snaarinstrument waaruit later de luit ontstond), muziek die wonderwel samengaat met de door Levine gecomponeerde koorklanken.

Volgens Patrick Pranger, die speciaal voor dit project bij de componist op bezoek ging in Londen, is de muziek ‘een combinatie van moderne, fijn in het gehoor liggende muziek waarin de Engelse koortraditie vermengd is met de Russische’. Opvallend in Levine’s stijl zijn twee terugkerende tegenpolen: naast breed uitgesmeerde gestapelde akkoorden, met regelmatig een woeste dissonant, is de muziek opzwepend met een sterk ritmische invloed. The Divine Liturgy of St John Chrysostom overstijgt tijd en landsgrenzen en biedt de luisteraar een eigen spirituele ervaring. Kom het aan den lijve en oren ervaren in Utrecht of Wijk bij Duurstede.

Zaterdag 1 juni | 20.15u | Gertrudiskathedraal, Willemsplantsoen 2, 3511 LA Utrecht | € 15/€10

Zondag 2 juni | 16.00u | Grote Kerk, Markt 22, 3961 BC Wijk bij Duurstede | vrijwillige bijdrage

Kaarten voor Utrecht te koop via ticketshop.

Anthony Scheffer dirigeert Coqu dit najaar

Anthony Scheffer (1991) werd geboren in Amersfoort en begon als Organist en Cantor in zijn geboortestad. Naast de viool ligt zijn passie op het vlak van dirigeren. Al tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht stak hij zijn licht op bij verscheidene dirigenten en leidde hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.

Zijn passie voor oude muziek brengt hem tot onderzoek om de historische context van muziek op een eloquente en evocatieve manier uit te voeren. Als artistiek leider en dirigent weet hij het publiek steeds te verrassen met bijzondere concerten; waaronder expressieve muziek van de Venetiaanse school (Gabrieli, Monteverdi, Vivaldi) Franse muziek uit de Verlichting (Gilles, Charpentier, Rameau) Renaissancemuziek voor de Nieuwe Wereld (Rogier, de Padilla, Guerrero) Romantische repertoire (Fauré, Brahms, Rachmaninoff) en muziek van Duitse meesters uit de Barok (Buxtehude, Graupner, Zelenka en Bach).

In 2015 werd hij artistiek leider van Capella Amersfoort en dirigent van de Bach Cantorij Baarn. In 2018 richtte hij het Faelix Baroque Ensemble op en treedt hij regelmatig op als gastdirigent bij verschillende gezelschappen waaronder bij Cantate op de Brink in Hilversum, de cantates in de Westerkerk te Amsterdam en Ensemble Quintessens. In het najaar van 2018 zal hij het Vocaal Ensemble Coqu leiden met oude en moderne muziek uit Nederland en Spanje.

Najaarsproject ¡Libertad! met Anthony Scheffer

In het najaar van 2018 staat Coqu onder leiding van de Amersfoortse dirigent Anthony Scheffer. Het programma, dat de werktitel ¡Libertad! draagt, is een muzikale reflectie en historisch collage op de dialoog tussen Nederland en Spanje. Over programma en dirigent meer in een volgend bericht.

Concerten zijn op 19 en 20 januari 2019.